Home » Szolgáltatás » Befolyásolja a haladást a kerékpár guminyomás

Befolyásolja a haladást a kerékpár guminyomás

A haladás minőségét nemcsak a karbantartott alkatrészek határozzák meg, hanem az is, hogy mekkora a légnyomás a gumikban. A kerékpár guminyomás ideális értéke sok mindentől függ. Viszont figyelembe véve néhány tényezőt, mindenki egyszerűen beállíthatja a tökéletes értéket, amivel garantáltan hatékonyabb és kényelmesebbé válik a haladás. A vékonyabb gumikba, mint amilyenek az országúti vagy cyclocross bringákon vannak, nagyobb (6-9 bar) nyomásra van szükség. A szélesebb gumikkal rendelkező biciklik esetében, mint amilyenek az MTB-k vagy a városi biciklik, kevesebb nyomásra van szükség (2,5-3,5 bar). Ott van még a testsúly kérdése is. Minél nehezebbek vagyunk, annál keményebbre kell fújni a kereket, hogy ne legyen lapos, amikor ráülünk. 70 kg alatt elég a minimum értékre pumpálni a kereket. De a túlfújással is vigyázni kell, mert attól meg túl pattogóssá válik a kerékpár, ami hosszabb távon kényelmetlen.

Miért fontos az ideális bicikli guminyomás?

Abban mindenki egyetért, hogy a gumik nyomását mindenképp be kell állítani a megfelelő módon. Érdemes azonban tisztában lenni a fogalmakkal, mert beállítani nem ugyanaz, mint felpumpálni. Sok esetben az lesz ideális, ha éppen csökkentjük a gumiban uralkodó nyomást. Persze jó irányadónak számítanak azok az értékek, amiket a gyártók feltüntetnek, de ne feledjük, hogy ez egy minimum és egy maximális értéket jelent. Nem helyes követni azt az állítást sem „miszerint minél keményebb annál jobb“. Az optimális bicikli guminyomás megtalálásához figyelembe kell venni a kerékpáros teljes tömegét a felszereléssel együtt. Ez a kerékre ható erőt jelenti. Számít a külső és a belső típusa, de az anyaga is. A szélesség szintén befolyásoló tényező, ahogyan a gumiágy szélesség sem elhanyagolható. Végezetül pedig, az útfelület típusához is igazítanunk kell a bicikli guminyomást. Számos, ezzel a témával foglalkozó weboldalt találhatunk az interneten, amiken bicikli guminyomás kalkulátor is található. Az előbb említett egyéni szempontok alapján kiszámolható a tökéletes guminyomás értéke.

Az alacsony kerékpár guminyomás hátrányairól röviden

Az talán még nagyobb gondot jelent, ha túl alacsony a gumikban a nyomás. Az alacsony kerékpár guminyomás miatt, a gumik gyorsabban kopnak, csökken az abroncs élettartama. A nagyobb gördülési ellenállás miatt nehezebbé válik a haladás, nem beszélve arról, hogy megnő a defekt esélyének a mértéke, mivel az alacsony kerékpár guminyomás jobban terheli a belső anyagát. A gyártók szintén segítenek a megfelelő kerékpár guminyomás beállításában azzal, hogy a gumik köpenyén feltűntetik a minimális és maximális értéket. Az útviszonyok szintén befolyásolják a dolgot, mivel nem mindegy, hogy terepen vagy sima úton használjuk a biciklit.

Mit foglal magába a kerékpár karbantartás?

Természetesen a guminyomás beállítása is ebbe a kategóriába tartozik. A kerékpár karbantartás fontos aspektusának számít a hajtás állapota, a fékek és a váltók, első hátsó teleszkópok karbantartása és beállítása. A hajtást, vagyis a láncot és a lánctányérokat rendszeresen meg kell tisztítani és újra kell olajozni. Ha elmarad a tisztítás és csak kenjük rá az olajat, az a kerékpár karbantartás szempontjából egyáltalán nem előnyös. A felgyülemlett piszkos zsír még több port és homokszemet fog összeszedni, ami az alkatrészek gyorsabb kopását idézi elő. A kenéshez ne használjunk gépzsírt, sem WD-40-et. Ez utóbbi inkább a tisztítás során előnyös. Nagyjából 1000 km után ellenőrizzük a lánc nyúlását és a fékpofák, fékbetétek állapotát. Állítsunk a váltókon, ha nem váltanak pontosan, ami a váltóbowden feszességállítással eszközölhető, illetve a váltókon található végállás csavarok szabályozásával. A teleszkópos kerékpárok estében ellenőrizzük a szimeringek és a becsúszók állapotát. Az olajos teleszkópokban az olajcsere évente egyszer ajánlott. A levegős teleszkópoknál szintén lényeges a megfelelő nyomás beállítása.

Életet menthet a bicikli fék beállítás

A hirtelen megálláshoz elengedhetetlenek a jó fékek. Ha a bicikli fék beállítás nem megfelelő, az csökkentheti a fékerőt, akadályozhatja a haladást vagy a fékpofák félrekopását is okozhatja. A V-fék beállításával komolyan meggyűlhet a bajunk, ha „nyolcas“ van a felniben. Nehéz lesz úgy pozícionálni, hogy ne érjen hozzá egyik oldalon sem a fékpofa a felnihez haladás közben. A tárcsafékek beállítása szintén nehézkes, ha a féktárcsa nem teljesen egyenes. Ha van benne egy kis elhajlás, az folyamatosan hallatszani fog, amint a kerék forgása közben hozzáér a fékbetéthez. A bicikli fék beállítás minden modell esetében másként történik. Alapjáraton egyáltalán nem nehéz, nem kell ezért szerelőhöz vinni a bringát. A bicikli fék beállítás nehezebb részét az elhasználódott alkatrészek jelentik.